Søg om udstilling
OPEN CALL
FOR PERIODEN
2026
ANSØGNINGSFRIST
Mandag 16. december kl 12
VIL DU UDSTILLE PÅ GAMMELGAARD?
Næste ansøgningsperiode er for udstillinger i 2026
Gammelgaard modtager nu ansøgninger om udstillinger i 2026 fra kunstnere og kuratorer. Det er muligt at ansøge om både solo- og gruppeudstillinger. Fristen for at søge er mandag 16. december 2024 kl 12. Der må forventes en svarfrist på syv uger.
Alle indkomne forslag vurderes af Gammelgaards team. Derudover inviterer vi som noget nyt en ekstern aktør til at sidde i udstillingsudvalget. I 2025 er billedkunstner Henrik Plenge Jakobsen, tidligere professor på kunstakademier i både København, Oslo og Stockholm, en del af Gammelgaards udstillingsudvalg.
Om Gammelgaard
Programmet på Gammelgaard består af fire årlige udstillinger med professionelle samtidskunstnere og følgearrangementer, der formidler udstillingerne og samtidskunst til et bredt publikum, herunder skoler, børn og unge i Herlev.
Gammelgaard har eksisteret som en kommunal kunstinstitution i Herlev siden 1978. Som sted kan Gammelgaard dateres tilbage til 1700-tallet og har oprindeligt været en del af et landbrugs- og jagtområde i det naturskønne Hjortespring. I dag ligger Gammelgaard i en kile imellem Herlevs moderne forstadsliv og det grønne Herlev i nord og byder på både udstillinger, arrangementer, park og café.
Gammelgaards udstillinger vises dels i det oprindelige hovedhus og dels i to moderne, højloftede udstillingslænger. Dertil kan Gammelgaards park indgå på forskellig vis i udstillingsprogrammet. De meget forskelligartede rammer giver mulighed for en bred vifte af kunstneriske greb og lægger op til at arbejde med varierende skalaforhold og formater.
Hvem kan ansøge?
Billedkunstnere og kuratorer kan ansøge om en udstillingsperiode på Gammelgaard. Længden af udstillingen fastsættes i forhold til udstillingsprojektets indhold og perspektiv, men vil typisk være 7-8 uger. For at komme i betragtning som udstiller forudsættes det, at du har en professionel, aktiv udstillingspraksis, og at du har deltaget i kuraterede eller censurerede udstillinger i et sådant omfang, at du er berettiget til at blive medlem af BKF.
Hvad skal ansøgningen indeholde?
Indsend en digital ansøgning på max otte sider inkl. forside (samlet i én pdf-fil) med følgende oplysninger:
-
Forside med angivelse af forslag til udstillingstitel samt kontaktinfo på samtlige ansøgere – navn, adresse, tlf, email, og hvem der er kontaktperson/kurator.
-
Max to siders projektbeskrivelse, der både skal redegøre for motivationen for at søge om en udstilling på Gammelgaard, og hvordan det kunstneriske projekt tænkes realiseret. Ansøgere opfordres til at tage aktivt stilling til udstillingens brug af Gammelgaards lokaler, Gammelgaards særlige stedlige kvaliteter, herunder evt park og omgivende byrum, samt hvilke aktiviteter og formidlingsovervejelser, der knytter sig til det kunstneriske projekt.
-
CV på max en side for alle deltagere.
-
Minimum fire billeder af tidligere arbejder fra hver enkelt ansøger. Der kan også henvises til egen hjemmeside. Relevante video- og lydværker skal sendes via WeTransfer.
-
Budget for udstillingsprojektet, der indeholder en redegørelse for de finansieringsmuligheder, ansøger planlægger at benytte (fundraising skal aftales med Gammelgaard på forhånd).
Gammelgaard realiserer kun undtagelsesvist udstillinger, der har været vist andre steder, og kun såfremt disse aktivt tilpasses og reflekterer Gammelgaards særegenhed. Gammelgaard laver ikke salgsudstillinger.
Hvordan behandles din ansøgning?
Alle ansøgninger behandles af Gammelgaards udstillingsudvalg bestående af Gammelgaards team og et gæsteudvalgsmedlem, der har en solid professionel baggrund inden for kunstnerisk og/eller kuratorisk praksis. I vurderingen af ansøgningen lægger vi vægt på, at udstillingsidéen er ambitiøs, gennemtænkt og har til formål både at fremme den kunstneriske oplevelse og dialogen med publikum. Endvidere lægger vi vægt på, at ansøgningen bidrager til diversitet i Gammelgaards udstillingsprogram.
Hvor skal man sende sin ansøgning?
Den digitale ansøgning sendes i én samlet pdf på email til pernille.fonnesbech@herlev.dk.
NB. Eventuelle lyd- og videofiler sendes via WeTransfer.
Hvad tilbyder Gammelgaard?
-
Kuratorisk sparring med Gammelgaards leder er en fast del af udstillingssamarbejdet.
-
Gammelgaards udstillingsrum stilles vederlagsfrit til rådighed i den aftalte udstillingsperiode.
-
Udstillingshonorar efter aftale (Gammelgaard følger BKFs anbefalinger for kunsthaller med årligt besøgstal på mellem 10-25.000).
-
Honorering efter aftale af udstillingsrelaterede arrangementer (omvisninger, talks, kunstsaloner, workshops mv.).
-
Transporttilskud efter aftale.
-
Forsikring af værker under udstilling.
-
Praktisk bistand til opbygning og nedtagning af udstillingen efter aftale (Gammelgaard råder ikke over et fast teknisk team, men kan stille med et dygtigt og engageret ophængningsteam af frivillige).
-
Gammelgaard udvikler og producerer formidling til udstillingen – som minimum i form af trykt tekst i udstillingen og omvisninger. Eventuelt også et nyproduceret videointerview.
-
Presse og kommunikation, herunder fotodokumentation (Gammelgaard samarbejder med fast fotograf), omtale på web, SoMe, nyhedsbrev, pressemeddelelse, pressekontakt, annoncering på Art Matters og Kulturspind, plakat, distribution af plakat, præsentation af udstilling og værkfotos i Gammelgaards programfolder.
-
Tilsyn og pasning af udstillingen.
Gammelgaards udstillingsrum
Du kan se plantegninger over vores udstillingsrum her: